Forts. Bilstolar

Jag har också hört att man inte ska vända barn förrens de är fyra år på grund av huvudets vikt gentemot kroppen. Men då undrar man varför inte bilstolsföretagen gör stolar som är gjorda för barn som är tre till fyra år. Det bara heter att dem kan/ska sitta i stolen tills tre år. Stolen i sig är ju så stor att d inte går att få till d så att barnen kan sitta med fötterna rakt ner eller få plats med ben o fötter alls. O då har jag pratat med flera som har olika stolar men samma problem. Stolen är som sagt stor o visst skön att sitta i förutom det "lilla" problemet att när barnet blir längre, jag för de blir ju längre inte bara tyngre, så finns d inte utrymme för benen mellan sittdelen o ryggstödet på bilen för bilsätet är "för" kort. Men jag tror i detta fall att det är lättare att göra om designen på bilstolen än att göra om designen på bilen just på grund av att många kör begagnade bilar o inte har råd att köpa en ny bil där detta kanske förändrats.  Men det är min egna åsikt=)
Jag personligen kommer nog att vända min dotter vid tre års ålder, alltså i oktober detta året o sedan be en bön till Gud att inget ska hända. En klen liten kanske knäpp tröst är väl att Lilly har ett litet huvud=)


Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, jag tycker också det är väldigt märkligt att det inte finns bättre stolar som passar äldre barn som sitter bakåt. Vi har det "lilla" problemet att Maja är stor för sin ynka ålder. Hon sitter snart ihop vikt i sin stol... Och det är många dagar kvar tills hon fyller tre...

2011-01-20 @ 23:48:28
Postat av: Nybba

när man vänder de små liven till framåtvänd åkning så bör man köpa en ny stol som är gjord för detta, kruxet med det är att dessa stolar är ganska stora och höga, vilket medför att de får bältet över halsen om man köper fel stol. Ett barn som ska åka frammåt måste väga min 15kg. Hampus som är 3,5 åker fortfarande bakåt utan problem han är visserligen liten till växten. Ps malin det finns större stolar

2011-01-21 @ 06:32:50
Postat av: Helene

Håller med er om att dom sitter trångt med benen men det är inte skadligt att sitta med benen trångt men krockar man så får de en ordentlig knäck i nacken om de sitter framåtvända. Såg nyligen ett inslag i rapport eller aktuellt ang. detta, de visade hur det såg ut vid en krock framåtvänd och bakåtvänd. Leta gärna på nätet och se om ni hittar de bilderna, då förstår man varför de ska sitta bakåtvända till minst 4 år.

2011-01-21 @ 06:41:25
Postat av: Nybba

Håller med dig Helene det kan vara dödande för barnet, jag förstår inte varför många har så bråttom att vända stolen när det gör mer skada än nytta! Man får kolla om det finns nån annan stol. Vi har ca 2 dm mellan säte och stol på både stolen fram och bak, det finns fortfarande plats att flytta båda stolarna lite till för mer benutrymme!

2011-01-21 @ 11:19:21
Postat av: Therese

Ja detta med bilstolar kan man diskutera i all evighet. Jag hoppas mira får plats länge till. Än så länge går det hyssat bra.



Och för att svara dej på ditt inlägg på min blogg så kan jag säga att jag också var in på pops hemsida för att fynda först. Men hela sidan var jätte konstig och seg. Har hört massor av folk som inte kunde beställa pga av det. Det slutade med att jag åkte ner till stan istället. Då är man glad att man bor som man bor. Du skulle ha ringt mej! Jag kunde ha handlat åt er med.

2011-01-21 @ 16:26:41
URL: http://mirasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0